Search This Blog

Saturday, January 15, 2011

Kejadian Aneh Burung Mati Di Amerika Syarikat


Fenomena Aneh pada awal tahun baru 2011, sekitar 1000 burung hitam jatuh dari langit dan mati di kota Beebe, Arkansas, Amerika Syarikat. Ini menyebabkan warga amerika syarikat AS menjadi hairan kerana kejadian tersebut. Hari Minggu, 2 Januari 2011, ujar Jabatan Perikanan dan Perburuan Arkansas mengatakan burung hitam tersebut ditemui mati di kawasan seluas 1,5 kilometer. 





Jabatan Perikanan dan Perburuan Arkansas itu juga menegaskan bahawa peristiwa itu bermula pada Jumaat 31 Desember 2010 tengah malam atau saat malam tahun baru 2011. Pencarian bangkai burung hitam  lewat udara oleh  Jabatan Perikanan dan Perburuan Arkansas dan hingga saat ini, telah lebih dari 1000 burung yang ditemui berselerak di tanah. Kumpulan penyelidik dibentuk untuk menyelidiki apa penyebab kematian burung berwarna hitam ini.


Ujar Robby King, mereka telah mengumpulkan sebanyak 65 bangkai burung untuk dihantar ke pusat pengujian perternakan di kota Madison, Wisconsin. Menurut Karen Rowe (Jabatan ornitologi) mengatakan, “peristiwa seperti ini sering kali terjadi di beberapa tempat di dunia. Namun tidak ada penjelasan yang logik mengenai penyebabnya”.

Karen Rowe mengatakan, kemeriahan tahun baru yang dirayakan  di negara itu  dengan menyalakan bunga api besar di daerah itu juga boleh menjadi salah satu penyebabnya. Kemungkinan bunga api itu membakar burung-burung atau membuat mereka tertekan lalu mati. Ketika ini pun masih dilakukan beberapa  ujikaji terhadap bangkai-bangkai burung hitam tersebut.

No comments:

Post a Comment